Heb je hulp nodig of een vraag over het gebruik van Safebay? Of wil je meer achtergrondinformatie over de app? Kijk eens bij de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Kijk bij de overige vragen of stel je vraag via de website.
We hebben een korte video gemaakt waarin je kunt zien je hoe je moet videobellen je beeldscherm kunt delen.
Safebay is speciaal ontwikkeld voor professionele communicatie. Aan de hand van het e-mailadres waarmee je geregistreerd bent, controleert Safebay of je bent gekoppeld aan een bedrijf. Het e-mailadres moet een bedrijfsdomein bevatten: xxxxx@bedrijfsnaam.nl. Met privé-mailadressen van Gmail, Hotmail, Quicknet, etc. mag je je als zakelijke gebruiker niet registreren. Met je eigen Safebay-account kun je echter wel anderen uitnodigen met een privé-mailadres en met hen communiceren – zij krijgen dan een beperkt customer account.
Heb je geen zakelijk e-mailadres, maar gebruikt je bedrijf wel Safebay en wil je ook graag meedoen? Vraag dan aan een Safebay-beheerder of hij je met je privé-mailadres kan toevoegen aan het bedrijfsaccount.
LET OP Andere collega’s kunnen je ook direct uitnodigen met je privé-mailadres, maar dan ben je geen onderdeel van het bedrijf. Alleen de beheerder kan regelen dat je in Safebay onder Collega’s wordt weergegeven.
Een registratiecode voor Safebay kunt u maar 1 keer gebruiken. U kunt de code op twee manieren gebruiken voor registratie:
Als u bijvoorbeeld op ‘Uitnodiging accepteren’ klikt, het proces afbreekt, de mail nogmaals opent en dan de registratiecode kopieert, gebruikt u de code voor de tweede keer. Dan werkt deze dus niet meer. Vraag bij degene die u heeft uitgenodigd een nieuwe uitnodiging aan.
Als je je geregistreerd hebt bij Safebay maar geen bevestiging per mail daarvan ontvangt, controleer dan het volgende:
Mocht je hierna nog steeds tegen problemen aanlopen, meld het dan bij degene die jou een uitnodiging heeft gestuurd. Hij of zij kan contact opnemen met onze Servicedesk.
Kies een sterk wachtwoord. Safebay helpt je dit te controleren.
Als je je wachtwoord voor Safebay vergeten bent, kun je op het inlogscherm klikken op Wachtwoord vergeten? of klik hier.
Vul je-mailadres in, dan mailen wij jou een link waarmee je je wachtwoord kunt aanpassen. Als je meerdere e-mailadressen in je account hebt, sturen we het naar je primaire e-mailadres
Als je moeite hebt met het onthouden van je wachtwoord en/of het bedenken van een nieuwe, kun je overwegen om een password manager te gebruiken.
Bij het inloggen ben je vergeten je wachtwoord in te vullen. Weet je je wachtwoord niet meer? Je kunt deze altijd opnieuw instellen.
Bij het inloggen moet je een gebruikersnaam invullen. Meestal is dit het e-mailadres waarmee je je hebt geregistreerd. Waarschijnlijk heb je deze niet goed ingevuld. Een e-mailadres heeft het formaat xxxxxx@yyyyyy.zz(bijvoorbeeld werknemer@bedrijfsnaam.nl). Controleer of het e-mailadres dat je hebt ingevuld klopt en voldoet aan het geldige formaat. Als je je gebruikersnaam niet meer weet, kun je contact opnemen met de financieel dienstverlener die jou heeft uitgenodigd.
Je gebruikersnaam is meestal het e-mailadres waarmee je je hebt geregistreerd. Weet je niet meer welk e-mailadres dat is? Neem dan contact op met de financieel dienstverlener die jou heeft uitgenodigd, hij of zij kan het voor je opzoeken.
Als je niet meer weet wat je wachtwoord is, kun je deze altijd opnieuw instellen.
Je kunt op afstand uitloggen uit Safebay. Dit is handig als je het apparaat waarop je in Safebay bent ingelogd verliest, als het gestolen of verloren is, of als je om een andere reden geen toegang hebt tot dat apparaat.
LET OP Op mobiele apparaten worden ook alle Safebay-data verwijderd als je op afstand uitlogt.
Alle gebruikers kunnen als volgt hun eigen apparaten uitloggen:
Onder Ingelogde apparaten zie je alle apparaten waar je op dit moment bent ingelogd. Klik op Alle apparaten uitloggen.
Beheerders van Safebay kunnen ook andere gebruikers op afstand uitloggen:
Zoek de gewenste gebruiker uit en klik op Wijzig. Kies onder Acties voor Alle apparaten uitloggen.
Als je in Safebay een tijdje niet actief bent, is automatisch uitloggen wel zo veilig. Je ontvangt dan natuurlijk nog wel meldingen.
Je stelt als volgt in dat je na een bepaalde periode van inactiviteit automatisch uitgelogd wordt:
30
In Safebay zijn drie soorten contacten aanwezig. Via het linkermenu kun je direct een chat beginnen. Als je een contact uitnodigt, kun je diegene direct aan de juiste categorie toevoegen.
Met een business account kun je geen collega’s verwijderen uit Safebay (alleen een beheerder kan dat). Particuliere
en zakelijke
contacten kun je wel verwijderen.
Met een customer account heb je alleen zakelijke contacten , deze kun je zelf verwijderen.
Als bij een contact in Safebay geen blauw vinkje staat maar een oranje uitroepteken , heeft diegene zich nog niet geïdentificeerd bij Safebay. Niet alleen een persoon kan zich identificeren, maar ook de organisatie waarvoor iemand werkt.
Na identificatie zie je zo’n blauw vinkje bij de profielfoto: .
Met een business account kun je iemand uitnodigen om zich te identificeren.
Als een contact nog niet in jouw overzicht staat, kun je als business account gebruiker personen uitnodigen om via Safebay met jou te communiceren.
Klik op het soort contact dat je wilt uitnodigen:
Vul dan de gegevens in van jouw contactpersoon in en klik op Stuur. Je kunt ook direct je eerste bericht typen, dat ziet je contact direct bij het openen van het bericht. Diegene ontvangt vervolgens een automatische uitnodiging waarin staat dat jij met hem of haar via Safebay wilt chatten.
LET OP Gebruik bij collega’s hun zakelijke e-mailadres, want als je zie via hun privé-mailadres uitnodigt worden ze geregistreerd met een customer account en zie je ze niet terug in de lijst met je collega’s. Alleen een beheerder kan een collega met een privé-mailadres toevoegen aan het zakelijke bedrijfsaccount, dit kan ook met een gebruikersnaam in plaats van een mailadres.
Wil je bijvoorbeeld dat jouw partner ook mee kan chatten of is het handig als jouw notaris of makelaar meepraat in de chat?
Vraag dan aan je adviseur of hij deze personen wil toevoegen aan het gesprek. Jullie kunnen dan samen in een groepsgesprek over de betreffende onderwerpen praten.
Als je iemand uitnodigt om deel te nemen aan een gesprek via Safebay, ontvangt diegene normaliter een uitnodiging via e-mail. Als de genodigde de e-mail niet ontvangen heeft, kan dat meerdere oorzaken hebben.
Als je een uitnodiging om Safebay te gebruiken opnieuw wilt versturen, moet je de bestaande uitnodiging eerst verwijderen. Daarna kun je een nieuwe uitnodiging maken.
Jij hebt een klantaccount, een ‘customer account’. Het gebruik daarvan is gratis, maar daardoor heb je wel iets minder mogelijkheden dan jouw adviseur.
Je kunt bijvoorbeeld zelf geen nieuwe gesprekken starten, of mensen uitnodigen om Safebay te gebruiken. Jouw adviseur kan dat wel, omdat hij een betaald account heeft. Je mag wel chatgesprekken opstarten met de mensen waarmee je ooit eerder hebt gechat.
De reden hiervoor is, dat wij Safebay veilig willen houden. Daarom vinden we het belangrijk dat we tot op zekere hoogte controle hebben over wie er gebruik van maakt. Daarom hebben wij afspraken gemaakt met gebruikers met een business account via de gebruikersvoorwaarden. We willen bijvoorbeeld graag zeker weten dat zij netjes met jouw privacy omgaan. Omdat jouw adviseur in zijn dienstverlening ook afspraken met jou maakt, mag hij jou uitnodigen om Safebay te gebruiken. Bovendien vormt dit voor ons, naast het inloggen met iDIN, een extra controle om ervoor te zorgen dat alleen échte personen Safebay gebruiken en er geen misbruik gemaakt wordt.
Als gebruiker met een business account heb je veel mogelijkheden, bijvoorbeeld:
Klanten die je uitnodigt voor een chatgesprek en een customer account hebben, mogen minder. Zie: Wat kan ik met mijn klantaccount in Safebay?
Alleen met een business account kun je in Safebay een chatgesprek starten:
Als je in het juiste gesprek zit: type je bericht en klik op Stuur.
Er wordt automatisch een chatgesprek opgestart. Door hierop te klikken opent de chat en kun je beginnen met je gesprek. Voorwaarde is wel, dat degene die je hebt uitgenodigd de registratie helemaal voltooid moet hebben.
Als je een customer account hebt wordt het eerste gesprek altijd opgestart door degene die jou uitgenodigd heeft. Je kunt meteen gaan chatten: klik op het gesprek en typ je bericht.
Jij mag zelf alleen een nieuwe chat opstarten met de mensen waarmee je ooit eerder hebt gechat.
Een nieuw gesprek kun je op de volgende manieren starten:
Als je in het juiste gesprek zit: type je bericht en klik op Stuur.
Heb je ook contact met andere financieel adviseurs, notarissen of makelaars? Steeds meer van deze adviseurs gebruiken ook Safebay. De gesprekken die je met hen voert worden ook in jouw overzicht weergegeven. Je hoeft dus niet voor iedere dienstverlener een nieuw account aan te maken of weer de app te downloaden.
Gebruikt jouw adviseur, notaris of makelaar Safebay nog niet? Vraag hen dan of zij ook Safebay willen gebruiken om met jou te chatten. Safebay is namelijk een veel veiliger alternatief voor Whatsapp of e-mail.
Je kunt als volgt een bericht doorsturen naar een ander persoon of een andere groep binnen Safebay:
Klik op om de personen te kiezen naar wie je het bericht wilt doorsturen.
Verkeerd bericht verzonden? Foutje gemaakt? Je kunt jouw eigen berichten altijd verwijderen uit Safebay. Ze zijn dan ook verwijderd uit alle apparaten van de verzender, de ontvanger en de servers van Safebay. Een verwijderd bericht wordt vervangen door een bericht met de tekst: “Dit bericht is verwijderd door *NAAM*”.
Soms is het handig of noodzakelijk om een volledig chatgesprek te downloaden, bijvoorbeeld als gespreksverslag of omdat je chats met een beperkte levensduur graag langer wilt bewaren. Een groepsgesprek kan ook worden gedownload, zelfs als deze al gesloten is.
Kies dan de periode van de berichten die je als pdf wilt downloaden. Daarna kun je het toevoegen aan het juiste dossier.
Een compleet chatgesprek verwijderen in Safebay gaat niet zomaar. Je moet er van tevoren ook goed over nadenken of verwijderen echt een goed idee is.
Je kunt een gesprek ook een beperkte levensduur meegeven, dan wordt het gesprek vanzelf verwijderd. Zie: Levensduur van een bericht in Safebay instellen.
Als je typt in Safebay en alle woorden zijn rood onderstreept, dan is de taalinstelling van je internetbrowser of apparaat verkeerd. De spellingchecker in Safebay herkent de woorden niet en onderstreept alles als ‘onjuist’.
De oplossing is, om de instellingen van je browser of apparaat aan te passen. Hoe dat moet, kun je vinden in de handleiding van je apparaat of je browser.
Met Safebay kan je ieder soort bestand versturen, zoals pdf’s, Office-documenten, foto’s, video’s, etc. Je kunt tot maximaal 100MB per bericht meesturen.
Soms is het handig of noodzakelijk om een bijlage uit Safebay te downloaden. Bijvoorbeeld omdat je documenten, foto’s of video’s uit chats met een beperkte levensduur graag langer wilt bewaren.
LET OP Sommige documenten hebben een bewaartermijn. Als die bewaartermijn is verstreken, verdwijnen de documenten uit Safebay. Je herkent de bewaartermijn als er een resterende tijd wordt weergegeven onderin het bericht.
Er zijn twee manieren om je documenten te downloaden, in een totaaloverzicht en per chat.
Hier kun je het betreffende document opzoeken en downloaden.
Verkeerde bijlage verstuurd? Geen probleem.
Je kunt bestanden niet ‘los’ verwijderen uit een Safebay-bericht. Je kunt wel het bericht waar een bijlage bijhoort verwijderen, dan verwijder je ook meteen de bijlage. Zie: Berichten uit een chatgesprek in Safebay verwijderen.
Door één of meerdere deelnemers in een groepsconversatie te ‘taggen’, kun je de aandacht van een specifieke persoon te vragen. Hij of zij krijgt hiervan een e-mail (als diegene ingesteld heeft om hiervan bericht te ontvangen).
Alleen in de smartphone app kun je je locatie meesturen met een bericht. In de web-app/desktop-app kun je wel locaties ontvangen, maar niet meesturen.
Safebay toont de ontvanger een kaartje met je locatie op basis van je GPS-gegevens.
Zoals in iedere chatapplicatie kun je in Safebay ook emoticons gebruiken om nuancering aan te brengen in je berichten.
Je kunt in Safebay een tijdslot instellen, waardoor een bericht met bijlages in Safebay na een bepaalde periode automatisch verdwijnt. Dat biedt extra zekerheid als je gevoelige informatie deelt of als het bijvoorbeeld om een offerte gaat.
Zodra je een bericht verstuurt wordt een tijdsindicator weergegeven, die aangeeft hoe lang het bericht nog zichtbaar is.
LET OP Zodra de tijdsindicator is teruggelopen naar 0 seconden, verwijdert Safebay het bericht én de bijbehorende bijlages automatisch van het apparaat van de verzender, die van de ontvangers en de servers. Het is dan dus echt weg.
Je kunt als volgt een bericht liken in Safebay:
De groene vinkjes in Safebay laten zien of je eigen bericht in goede orde verstuurd en ontvangen is.
Om te controleren wie het bericht gelezen heeft:
Alleen met een businessaccount kun je een groepsgesprek starten. Je kunt hier collega’s, zakelijke contacten en particulieren voor uitnodigen.
Particulieren zijn je klanten en hun partners. Je kunt bijvoorbeeld ook de werkgever van je klant toevoegen aan het gesprek als die een werkgeversverklaring moet aanleveren. Daarna verwijder je de werkgever weer. Dat is snel én transparant.
Zakelijke contacten zijn bijvoorbeeld externe partijen zoals een makelaar, notaris of schadehersteller. Dat hoeven niet per se organisaties te zijn waarmee je zelf contacten onderhoudt.
Kies voor Groepsgesprek. Vul nu een onderwerp in, kies de contacten en collega’s die je voor dit gesprek wilt uitnodigen en stel de extra instellingen in. Klik dan op Maak nieuw groepsgesprek.
De instellingen van een groepsgesprek kun je alleen aanpassen als je eigenaar van het groepsgesprek bent, of als je als lid voldoende rechten hebt.
Deze instellingen bepaal je aan het begin van het groepsgesprek, maar je kunt ze ook later nog aanpassen:
De volgende instellingen kun je aanpassen bij een groepsgesprek:
Na de start van een groepsgesprek kunnen alleen de eigenaar of groepsleden met voldoende rechten nog mensen aan de groep toevoegen.
Het onderwerp en de afbeelding van een groepsgesprek in Safebay kun je aanpassen. Voorwaarde is wel dat je eigenaar van het groepsgesprek bent, of dat je als groepslid voldoende rechten hiervoor hebt.
Pas het onderwerp en/of de groepsafbeelding aan en klik op Opslaan.
LET OP Het onderwerp van een één-op-één-gesprek kan niet worden veranderd.
Standaard zie je het Safebay-logo in een groepsgesprek. Dit kun je aanpassen.
Klik op Wijzig afbeelding om een andere afbeelding of foto te kiezen als standaard.
Om het Safebay-logo weer te gebruiken: klik op Herstel standaard afbeelding.
Een groepsgesprek verlaten kan als volgt:
TIP Een een-op-een-gesprek kun je niet verlaten. Als de persoon met wie je het gesprek hebt geen collega is, kun je wel de contactpersoon verwijderen.
Alleen gebruikers met een business account kunnen een videogesprek opstarten. Met een customer account kun je alleen deelnemen aan een videogesprek als je een oproep krijgt. Alle deelnemers hebben natuurlijk wel een webcam, luidsprekers en een microfoon nodig.
TIP Spreek van te voren af met alle deelnemers wanneer het videogesprek is. Je kunt tijdens een chatgesprek ook spontaan overstappen op een videogesprek.
Je kunt vanuit ieder bestaand Safebay-gesprek (zowel één-op-één als in groepsgesprekken) videobellen:
Iedere deelnemer uit het gesprek krijgt nu een melding dat je een videogesprek gestart hebt. Via de groene knop kunnen deelnemers het videogesprek accepteren. Tijdens het gesprek kun je ook je scherm delen, zodat een klant bijvoorbeeld mee kan kijken met een berekening of een voorstel. Zie: Beeldscherm delen in een videogesprek.
Als Safebay-gebruiker kun je deelnemen aan een videogesprek vanaf je desktop, smartphone of tablet. Hiervoor worden geen telefoniekosten in rekening gebracht, alleen datakosten als je niet verbonden bent via wifi.
Als iemand een videogesprek met jou wil starten, zie je in de chat een melding in een groene knop . Klik hierop, dan opent er een apart scherm waarin je kunt deelnemen aan het videogesprek.
LET OP Jouw camera en microfoon zijn meteen ingeschakeld, dus alle deelnemers aan het videogesprek kunnen zien wat je doet en horen wat je zegt. Je camera en microfoon kun je uitschakelen.
Tijdens een videogesprek kun je je beeldscherm delen. Dat is handig wanneer je bijvoorbeeld tijdens een adviesgesprek iets wilt laten zien, zoals een vergelijking van producten. Dit is alleen mogelijk via de web-app of de desktop-app, dus niet met je mobiel. Start eerst een videogesprek met degene waarmee je je scherm wilt delen.
LET OP Maak je gebruik van Chrome? Installeer dan eerst de desktop sharing extensie voor Chrome.
Als je meerdere browsers of systemen hebt openstaan: klik op het scherm dat je wilt delen.
Misschien wil je tijdens een videogesprek geen beelden van jezelf of je omgeving delen. Dan kun je de camera uitzetten:
Er komt een streep door de camera waaraan je kunt zien dat de beelden van jouw apparaat niet meer zichtbaar zijn op de apparaten van de andere deelnemers. Klik hierop om de camera weer in te schakelen.
LET OP In je eigen scherm blijft het beeld dat jouw apparaat maakt nog wel zichtbaar.
Misschien wil je tijdens een videogesprek even overleggen met iemand, en dit niet met je gesprekspartner(s) delen. Dan kun je de microfoon (audio) uitschakelen. Zodra je weer actief deelneemt aan het videogesprek, zet je de microfoon weer aan. Dit is ook handig tijdens een groepsgesprek: als alleen degene die aan het woord is de microfoon aanheeft, beperkt dit veel achtergrondgeluid.
Er komt een streep door de microfoon waaraan je kunt zien dat de audio van jouw apparaat niet meer gedeeld wordt met de apparaten van de andere deelnemers. Klik hierop om de microfoon weer in te schakelen.
Een videogesprek in Safebay kun je afsluiten met de rode telefoonhoorn:
Als het beeld tijdens je videogesprek hapert of de beeldkwaliteit anderszins niet goed is, kan dat verschillende oorzaken hebben.
Videobellen werkt het beste op nieuwere computers, smartphones en tablets. Deze beschikken over de juiste hardware om beeld en geluid soepel te versturen en te ontvangen.
Het kan ook liggen aan je internetverbinding. Dit kun je testen op bijvoorbeeld speedtest.net. Hoe hoger het aantal Mbps, hoe beter.
Alleen business accounts: als geen van bovenstaande punten een probleem zou moeten zijn, maar de kwaliteit van je videogesprek toch niet naar wens is, neem dan even contact met ons op, zodat we je mogelijk verder kunnen assisteren. Vermeld in ieder geval:
Je kunt in Safebay binnen alle chatgesprekken zoeken op berichten en contacten, maar ook binnen één gesprek.
Om binnen alle gesprekken te zoeken:
Om binnen één gesprek te zoeken, moet je eerst het gesprek openen.
Voor een beter overzicht kun je zowel je chatoverzicht als je groepsgesprekken filteren en sorteren. In je chatoverzicht blijft dit filter behouden als je naar een andere pagina gaat en weer terugkomt, maar in de groepsgesprekken gaat het filter altijd terug naar de standaard (‘Alles’).
Je kunt filteren op Alles, Open, Ongelezen, Gemarkeerd /Gedaan
, Favoriet
, Hoge prioriteit
of Gesloten. De sortering in de smartphone app kan op basis van Laatste, Oudste, A-Z en Z-A.
Om gesprekken makkelijker terug te vinden, kun je ze markeren in je overzicht. Daarna kun je ze bijvoorbeeld filteren op die markering.
Je kunt de iconen als volgt gebruiken:
Klik in het gespreksoverzicht op prioriteit , favoriet
of te doen
om de markering te activeren.
Losse berichten kun je niet markeren.
Je kunt door middel van een statusaanpassing gemakkelijk aan je contacten laten zien of je beschikbaar bent.
Aan de kleur van dat bolletje kun je zien wat jouw status is: beschikbaar/online , afwezig
, bezet
, offline
.
De status van anderen herken je aan de kleur van de cirkel rond hun profielfoto:
.
Je kunt zelf je voornaam instellen en een profielfoto kiezen. Deze zijn zichtbaar voor iedereen met wie je contact hebt via Safebay.
Wat je verder precies kunt aanpassen, is afhankelijk van of je een business of customer account hebt. Beheerders kunnen ook het profiel van een gedeeld account aanpassen.
Voorbeelden van gegevens die je kunt aanpassen: voornaam, functietitel, land, of dat alleen je collega’s of iedereen contact met je kan opnemen. Je achternaam kan alleen door een beheerder aangepast worden.
Als je al je actieve mailadressen toevoegt, waarmee je met je contacten communiceert, kunnen zij je altijd vinden in Safebay. Maar ook als je wordt uitgenodigd via een mailadres dat hier niet bijstaat, kun je de uitnodiging gewoon accepteren.
Je kunt hier ook instellen wat je primaire mailadres is.
Tijdens het registratieproces gebruik je één e-mailadres. Als je meer dan één actief e-mailadres hebt, of als je Safebay zowel zakelijk als privé wilt gebruiken, kun je meerdere e-mailadressen koppelen aan één Safebay-account. Dit zijn zogenaamde e-mailaliassen.
Geef hier aan welke van je e-mailaliassen je primaire e-mailadres is. Het primaire e-mailadres wordt gebruikt wanneer je bijvoorbeeld je wachtwoord vergeet. De e-mail met een link om je wachtwoord te resetten, gaat dan naar je primaire e-mailadres.
Je kunt voor iedere organisatie waarvoor je werkt een apart Safebay-account aanmaken. Deze zie je dan terug in hetzelfde scherm, je hoeft dus niet steeds opnieuw in te loggen.
Alleen met een businessaccount kan je meerdere accounts samenvoegen en loskoppelen. Door accounts samen te voegen, hoef je nog maar in één account in te loggen om toegang te krijgen tot alle contacten en gesprekken uit alle accounts. Als je accounts loskoppelt, moet je met het losgekoppelde account opnieuw inloggen om het te gebruiken.
Er zijn twee mogelijkheden voor het samenvoegen van accounts, beide met verschillende resultaten.
Ten eerste kan je twee accounts binnen hetzelfde bedrijf samenvoegen. Daarmee worden alle gesprekken van beide accounts in het samengevoegde account geplaatst. Dit geldt ook voor alles wat bij die gesprekken hoort (berichten, bijlagen, enzovoort). In feite is alles nu samengevoegd tot één actief account. LET OP Dit kan niet ongedaan gemaakt worden.
Daarnaast kan je twee accounts uit verschillende bedrijven samenvoegen. In dit geval blijven de gesprekken, met alles wat daarbij hoort, gecategoriseerd per bedrijf. Deze worden dus niet samengevoegd. Het enige wat verandert is, dat wanneer je inlogt met één van je accounts, je het andere account kunt bereiken door op de bedrijfsnaam bovenin je scherm te klikken. Vervolgens verschijnt er een menu waarin je alle bedrijven waar je een account voor hebt ziet staan. Als je op één van deze bedrijven klikt, ga je naar het account dat hoort bij dat bedrijf. Bij deze manier van accounts koppelen, kunnen de accounts later desgewenst weer gescheiden worden.
Om twee accounts samen te voegen:
Vervolgens klik je op ‘Samenvoegen’. Je krijgt de vraag om in te loggen in het account dat je wilt samenvoegen met het account waarmee je al bent ingelogd. Als je dat gedaan hebt, zijn de accounts samengevoegd.
Via dit tabblad kun je ook twee accounts (behorend bij verschillende bedrijven) weer loskoppelen.
Safebay heeft een overzicht van de apparaten waarmee je hyper-secure chats (end-to-end versleuteld) kunt lezen. Je voegt een apparaat toe, door er op in te loggen. Berichten die verstuurd zijn voordat je op een nieuw apparaat inlogde, kun je niet met het nieuwe apparaat lezen. Je krijgt dan wel een melding waarin het apparaat staat waarmee je de betreffende berichten wel kunt lezen.
Wil je je account verwijderen? Volg dan de stappen hieronder. Let op: als je account is verwijderd, kunnen we dit niet ongedaan maken.
Om Safebay steeds verder te verbeteren, is het voor ons nuttig om te weten waar en wanneer het misgaat. De informatie die je deelt is altijd anoniem: we willen niets over jou weten, alleen over hoe de software werkt. Jij bepaalt echter zelf of en welke informatie je met ons deelt.
Onder Statistieken kun je kiezen wat je met ons deelt: helemaal niets, alleen crashes en ernstige fouten, of crashes, ernstige fouten en gebruik.
Ook als je jouw gebruik met ons deelt, is dat anoniem. Het helpt ons alleen om het gebruik van Safebay te optimaliseren.
Als een gebruiker een e-mail of mobiele notificatie ontvangt dat er een nieuw bericht is in Safebay, kun je ervoor kiezen om daarin direct de inhoud van het bericht te tonen. Vanwege de privacy kun je er ook voor kiezen om dat juist níet te doen. Een gebruiker moet dan Safebay openen om het bericht te zien. Zo blijft de inhoud in de beschermde omgeving van Safebay.
Als je toch wel de inhoud wilt tonen:
Je kunt als volgt instellen dat medewerkers hun eigen berichten in een chatgesprek kunnen verwijderen:
Je kunt als volgt de medewerkers in je organisatie toestemming geven om berichten te ‘liken’:
De frequentie en toon van e-mailnotificaties en mobiele notificaties die je voor Safebay ontvangt kun je zelf instellen. De mate waarin verschilt per app.
Onder Notificaties vind je de instellingen die mogelijk zijn op dat apparaat.
Alleen met een business account kun je aangeven voor welke gebeurtenissen je een melding via e-mail wilt ontvangen en hoe vaak.
Vanuit Safebay ontvang je bepaalde meldingen per e-mail. Je kunt zelf aangeven in welke taal je dat wilt.
Alleen met een business account kun je instellen waarvoor je meldingen per e-mail wilt ontvangen. Zie: Meldingen voor e-mail instellen (business accounts).
Als je geen notificaties van Safebay op je Samsung ontvangt, komt dat omdat je Safebay op sluimerstand hebt gezet of omdat je een energieverbruik-app gebruikt.
Je hebt dan eerder een melding gekregen dat Safebay op de achtergrond actief is. Dit betekent dat Safebay berichten blijft ontvangen, ook als deze niet op de voorgrond actief is. Je smartphone vraagt dan of je energie wilt besparen door Safebay uit te schakelen (zodat het een zogeheten ‘sluimerende app’ wordt). Als je hier akkoord voor geeft, ontstaan er problemen met het ontvangen van nieuwe berichten en de bijbehorende notificaties.
Ons advies: schakel de sluimerstand voor Safebay niet in of schakel de ‘Energieverbruik app’ volledig uit. Je kunt de ‘Energieverbruik app’ als volgt uitschakelen:
NB Zeer populaire (veelal consumenten) apps zoals WhatsApp hebben hier geen last van, omdat Samsung deze op een ‘whitelist’ zet.
Wat goed dat je hebt gekozen voor onze veilige messenger. Vanaf nu kun je veilig communiceren met jouw klanten en je collega’s. Waarom Safebay zo veilig is?
Alleen als beheerder in Safebay kun je bedrijfsinstellingen, teamaccounts en het bedrijfsabonnement aanpassen. Standaard is de eerste persoon die zich namens een bedrijf heeft aangemeld meteen de beheerder, maar daarna kunnen meerdere personen beheerrechten (‘admin’) krijgen.
Als beheerder mag je:
Safebay is beschikbaar voor de volgende systemen:
Je vindt de download linkjes op onze website.
Er is ook een webversie beschikbaar, daarvoor hoef je niets te downloaden. Klik hier om naar de webversie te gaan.
In Safebay kun je statistieken opvragen van het gebruik in jouw bedrijf. Je zien dan het aantal actieve gebruikers, het aantal tot op heden verzonden berichten en hoeveel opslagruimte er verbruikt is. Deze gegevens zijn van de afgelopen 30 dagen.
Klik op de knop Bekijk gebruik.
De webversie van Safebay kun je gebruiken in de browsers Chrome, Firefox, Vivaldi, Opera, Edge en Safari. Videobellen werkt bovendien het beste in Chrome, Firefox, Opera of Vivaldi.
Zorg ervoor dat de browser of desktop-client die je gebruikt altijd up-to-date is. Verouderde versies van browsers ondersteunen we niet vanwege veiligheidsproblemen, prestatieproblemen of gebrek aan technische support door de producent.
De webversie van Safebay kun je bereiken via https://im.safebay.io/session .
Je kunt zelf bepalen tot welke clients je collega’s toegang mogen hebben. Standaard zijn alle clients beschikbaar. Om dit te wijzigen:
Bedrijfsbeheerders houden toegang tot alle clients, om altijd bij de bedrijfsinstellingen te kunnen.
De bedrijfsnaam ziet u links bovenin in Safebay. Als u beheerder bent, kunt u deze aanpassen.
Pas de bedrijfsnaam aan en klik op Opslaan.
LET OP Als je de bedrijfsnaam wijzigt, pas deze dan overal aan, ook bij je collega’s en bij alle zakelijke contacten van je collega’s. Zorg er dus voor dat de nieuwe naam conform is aan de bedrijfsstandaard.
Je kunt als volgt je applicatie registreren om onze API te gebruiken:
Op deze pagina vind je ook een link naar het contactformulier.
Tijdens de registratie van de eerste persoon van een organisatie, vragen wij u om bedrijfsgegevens. Deze gegevens kunt u als volgt terugvinden en aanpassen:
Onder Bedrijfsgegevens kun je de gegevens inzien en aanpassen. Klik op Opslaan.
Je kunt een vast contactpersoon voor Safebay binnen jouw organisatie invoeren. Alleen beheerders kunnen de gegevens van deze persoon inzien.
Stel daarna onder Contactgegevens de gegevens van de contactpersoon in.
Ook als je meerdere domeinnamen voor de bedrijfsmailadressen gebruikt, kun je al je collega’s onder hetzelfde bedrijfsaccount laten vallen. Als je slechts één domeinnaam gebruikt (die waarmee je geregistreerd bent), hoef je hier niets in te vullen.
Voeg alle gebruikte domeinnamen toe.
LET OP Om als beheerder een bedrijfsdomein te kunnen toevoegen aan het bedrijfsaccount, moet je wel zelf een e-mailadres behorend tot dit domein aan je persoonlijke account gekoppeld hebben.
Bij Safebay staat beveiliging van jouw gegevens centraal. Safebay overhandigt bovendien nooit data aan derden, wij beschermen jouw privacy.
Alle berichten worden verstuurd over een ‘SSL-versleutelde verbinding’. Dit betekent dat het voor derden niet mogelijk is om deze berichten te onderscheppen. Daarnaast zijn berichten in de database versleuteld met de sterkste encryptie-sleutels. We maken bovendien gebruik van firewalls, inbraakdetectiesystemen en inbraakpreventiesystemen. Voor een meer technische uitleg, zie: https://safebay.wpengine.com/beveiliging/specificaties/
Daarnaast kun je zelf extra beveiligingsmaatregelen nemen in Safebay. Je bent bijvoorbeeld zelf verantwoordelijk voor een sterk wachtwoord. En de mobiele applicaties voor Android en iOS kun je extra beveiligen met een pincode die je zelf instelt. Afhankelijk van de mogelijkheden van je mobiel, kun je de pincode ook vervangen door een vingerafdruk; als je dan je telefoon verliest of uitleent, kan een ander niet zomaar bij de data in Safebay.
Als je Safebay in je desktop of via een browser gebruikt, kun je bovendien ‘tweefactor-authenticatie‘ gebruiken. Dit betekent dat Safebay jouw identiteit op twee manieren vaststelt: via je gewone inloggegevens plus een extra code via een authenticator op je smartphone. Hierdoor is inloggen alleen mogelijk als iemand je gebruikersnaam, je wachtwoord én je telefoon heeft.
Naast de beveiligingsmaatregelen die Safebay neemt, kun je ook zelf een aantal dingen doen om je data extra te beveiligen:
Zet Pin gebruiken aan en kies een pincode. Je pincode is direct geactiveerd: elke keer dat je Safebay op je telefoon opent, moet je eerst je pincode invoeren.
TIP Gebruik geen pincode met vier dezelfde cijfers (bijvoorbeeld 2222), opvolgende cijfers (bijvoorbeeld 1234) of een makkelijk te raden getal zoals je geboortejaar.
Pincode vergeten? Na drie foute pincodes wordt je automatisch uitgelogd. Als je opnieuw ingelogd bent met je gebruikersnaam en wachtwoord, kun je je pincode opnieuw instellen.
Zowel met Android als iOS kun je een vingerafdruk instellen om Safebay extra mee te beschermen. Deze vingerafdruk vervangt de ingestelde pincode. Mocht je dan je telefoon verliezen of uitlenen, dan kan een ander niet zomaar bij de data in Safebay.
Zorg er dus eerst voor dat je een vingerafdruk hebt ingesteld volgens de instellingen van jouw smartphone. Stel dan een pincode in:
Zet Pin gebruiken aan en kies een pincode. Scan dan je vingerafdruk zoals je gewend bent.
Tweefactor-authenticatie betekent dat Safebay jouw identiteit op twee manieren vaststelt. Je gebruikt dan niet alleen de inloggegevens via je desktop of browser, maar ook een extra code die wordt gegenereerd op je smartphone. Hierdoor kun je dus alleen inloggen als je je gebruikersnaam, je wachtwoord én je telefoon hebt.
Je hebt dus als eerste een authenticator-app nodig. Een voorbeeld hiervan voor smartphones is Google Authenticator. Deze kun je uit de app-store voor jouw toestel downloaden (Android en iOS). Hoe je de authenticator moet instellen staat hier beschreven.
Zet Activeer tweefactorauthenticatie op Ja, vul je wachtwoord in en klik op Controleer wachtwoord.
Scan dan de QR-code of gebruik de validatiecode. Je authenticator-app genereert nu een code. Vul die in bij Authenticatie token en klik op Valideer token.
(Alternatieve benamingen voor tweefactor-authenticatie zijn: tweetraps-authenticatie, 2-factor authenticatie of 2 factor authenticatie.)
Kwaadwillende software kan een onzichtbare laag over een applicatie heen creëren, om op deze manier de aanrakingen van het scherm ‘af te luisteren’. Dit heet ‘tapjacking’. Om tapjacking te voorkomen, blokkeert de invoer als Safebay merkt dat de app bedekt wordt door een andere app. Als dat gebeurt zie je de volgende melding: “Een andere app bedekt het scherm, uit veiligheidsoverwegingen, sluit andere overlappende notificaties en applicaties die over andere apps tekenen of de tint van het scherm aanpassen.”
Als gebruiker zie je de normale interface en heb je tapjacking dus niet snel door. Ook goedaardige software (dus geen malware) kan het scherm bedekken, dat onderscheid kan Safebay niet maken.
Om de invoer weer te deblokkeren en verder te gaan met Safebay:
1. Sluit notificaties of berichten die over Safebay vallen af.
2. Sluit applicaties die over Safebay heen tekenen af (zoals de ‘Chat Head Bubbles’ van Facebook Messenger).
3. Sluit applicaties die de tint van het scherm aanpassen af, zoals apps die blauwtinten verlagen in de avonduren.
iDIN is een identificatiedienst van de Nederlandse banken. Met iDIN kun je veilig en op dezelfde manier inloggen, jezelf identificeren, of je leeftijd bevestigen bij steeds meer partijen zoals overheidsinstanties, verzekeringsmaatschappijen, webwinkels en dus ook bij Safebay.
Als je vertrouwelijke informatie uit wilt wisselen, is het een goed idee als iedereen zich eenmalig identificeert met iDIN. Zo weet je zeker dat de persoon met wie je chat, ook echt diegene is.
Alles over iDIN kun je teruglezen op www.idin.nl Of bekijk onderstaand filmpje.
De meeste grotere banken ondersteunen iDIN. Op de website van iDIN kun je zien welke banken dat zijn. Om iDIN te gebruiken hoef je geen apart account of iets dergelijks te registreren of aan te vragen. Het werkt ongeveer op dezelfde manier zoals iDeal, alleen doe je met iDIN géén betaling. Wanneer je kiest voor inloggen met iDIN komt je in een scherm waar je jouw bank kunt selecteren. Vervolgens kun je inloggen met de methode die jouw bank hanteert voor bijvoorbeeld internetbankieren.
Als je je identificeert via iDIN, geef je jouw bank opdracht om alleen gegevens te delen die nodig zijn om je te identificeren. Je deelt deze gegevens met ANVA B.V., dat is de leverancier van Safebay. Het gaat in dit geval om je naam, adres, geboortedatum, geslacht en optioneel jouw telefoonnummer en e-mailadres. Om je te identificeren hoef je maar één keer in te loggen met iDIN bij Safebay.
Je doet dus geen betaling, je verstuurt geen transactiegegevens en je geeft geen machtiging af. Je deelt jouw gegevens alleen voor identificatie, daarna doen we er niets meer mee.
Om er zeker van te zijn dat jij écht degene bent die deelneemt aan de chat, kan je adviseur je vragen je eenmalig te identificeren met iDIN. Met iDIN kan je je identiteit online bevestigen omdat je je al hebt gelegitimeerd bij het openen van een bankrekening. Dit biedt zekerheid over de identiteit van alle gebruikers van Safebay, aangezien ook vertrouwelijke gegevens veilig uitgewisseld moeten kunnen worden. Het is dus een vertrouwd en veilig identificatiemiddel. Niet alleen een persoon kan zich identificeren, maar ook de organisatie waarvoor iemand werkt.
Steeds meer partijen gebruiken iDIN, waardoor je zelf ook steeds meer de voordelen zult ervaren van één manier van identificeren. Binnen Safebay biedt het de volgende mogelijkheden:
Als jouw organisatie onder meerdere namen bekend is, kun je die hier toevoegen. Tijdens het registratieproces stelt Safebay organisaties, die al actief zijn op Safebay, voor aan nieuwe gebruikers. Zo weet je zeker dat jouw organisatie goed te vinden is.
Helemaal onderaan de pagina kun je de aliassen toevoegen.
Normaliter maak je nieuwe gebruikers aan op basis van hun bedrijfsmailadres. Aan de hand van de domeinnaam van dit mailadres koppelt Safebay gebruikers aan een bedrijf. Als niet ieder teamlid zijn eigen officiële bedrijfsmailadres heeft, kunnen deze teamleden toch gebruikmaken van Safebay via een ‘login domein’. Meestal is dit gewoon de bedrijfsnaam. Als je dan een nieuwe gebruiker aanmaakt zonder bedrijfsmailadres, moet deze om in te loggen het volgende als gebruikersnaam invoeren: logindomein\gebruikersnaam.
Vul onder Login domein het domein in en klik op Opslaan.
Safebay is beschikbaar in het Nederlands, Engels en Duits. Dit kun je per account naar wens instellen. Maar wanneer je nieuwe gebruikers toevoegt aan je bedrijfsaccount, is de ingestelde standaardtaal de taal die alle nieuwe gebruikers als eerste zien.
LET OP Android en iOS maken automatisch gebruik van de systeeminstellingen van je smartphone of tablet.
Kies onder Standaard taal de juiste taal.
Gedeelde accounts kun je gebruiken voor bijvoorbeeld een serviceafdeling waarbij meerdere personen onder hetzelfde account kunnen chatten. Als je hiervan gebruikt wilt maken, kun je het beste contact opnemen met onze Servicesdesk.
Maak een nieuwe ‘gebruiker’ aan, geef deze bijvoorbeeld de naam ‘Helpdesk Organisatienaam’.
Zet Gedeeld account op Ja.
Klik op Voeg gebruiker toe om alle gebruikers toe te voegen die van dit account gebruik moeten kunnen maken.
Al deze gebruikers kunnen nu switchen tussen hun persoonlijke account en dit gedeelde account door linksboven in het scherm op hun accountnaam te klikken en een ander account te kiezen.
In Safebay kun je als volgt een klein aantal gebruikers toevoegen, bijvoorbeeld als er een nieuwe collega in dienst komt.
LET OP De gebruikers die je hier als beheerder toevoegt, worden automatisch toegevoegd aan je bedrijfsaccount (menu Collega’s ), dus ook een collega met een privé-mailadres kun je op deze manier toevoegen.
Klik op Nieuwe gebruiker. Je kunt een gebruiker aanmaken met een inlog op basis van e-mail of op basis van gebruikersnaam:
In het formulier heb je de volgende opties:
Als je de nieuwe gebruiker hebt aangemaakt, ontvangt deze een uitnodiging per e-mail.
In Safebay kun je grotere groepen gebruikers in één keer toevoegen, door ze te importeren via een csv-, xls- of xlsx-bestand.
LET OP Geïmporteerde gebruikers worden automatisch deel van je bedrijfsaccount (menu Collega’s ), dus gebruik dit niet om externe contacten uit te nodigen.
De volgende data kunnen geïmporteerd worden: e-mailadres (verplicht), voornaam (verplicht), achternaam, telefoonnummer en wachtwoord. Zet bovenaan iedere kolom duidelijk wat voor data erin staat. Als je in de accountinstellingen een login-domein hebt ingesteld, is ‘E-mailadres’ optioneel. Er is dan een extra kolom nodig: ‘Gebruikersnaam’.
Klik op Selecteer bestand. Safebay doet een voorstel welk Safebay-veld overeen komt met welke kolom in jouw bestand. Controleer of dit klopt en pas het aan indien nodig. Je kunt ook kiezen om vanaf een lagere rij te beginnen met importeren (sluit zo in ieder geval de rij met kolomtitels uit). Klik vervolgens op Importeer.
Als je de nieuwe gebruikers hebt aangemaakt, ontvangen zij een uitnodiging per e-mail.
Je moet een werknemer eerst deactiveren, daarna kun je ervoor kiezen om deze wel of niet te verwijderen.
Gebruiker deactiveren
Een gedeactiveerde gebruiker kan niet langer inloggen en al zijn contacten/collega’s zien conversaties met deze persoon als een gesloten gesprek. Een gedeactiveerde gebruiker komt ook niet tevoorschijn als je filter Open gebruikt om je chats weer te geven. De gespreksgeschiedenis met deze persoon blijft wel beschikbaar. Een gedeactiveerd account kun je weer opnieuw activeren.
Zoek de gebruiker op die je wilt deactiveren. Op de regel van deze gebruiker klik je op Opties. Klik dan op Deactiveer. Je kunt ook eerst op Wijzig te klikken en vervolgens op Deactiveer account.
Gebruiker verwijderen
Wanneer je een gebruiker vervolgens ook verwijdert, heeft deze geen toegang meer tot het account. Eén-op-één conversaties met de verwijderde gebruiker worden automatisch gesloten en de naam van de gebruiker wordt weergegeven als ‘Anonymous User’. In groepsconversaties waaraan de gebruiker deelnam, worden zijn/haar berichten ook toegekend aan ‘Anonymous User’.
LET OP Een verwijderde gebruiker kan niet meer geactiveerd of hersteld worden.
Zoek de gebruiker op die je wilt verwijderen. Op de regel van deze gebruiker klik je op Opties. Klik dan op Verwijder. Je kunt ook eerst op Wijzig klikken en vervolgens op Verwijder account.
Afhankelijk van hoe intensief je e-mail wilt blijven gebruiken naast Safebay, kun je hier de frequentie van e-mailmeldingen over Safebay naar wens instellen. Je kunt dit apart instellen voor iedere soort activiteit in Safebay, al zijn er enkele e-mails die niet uitgeschakeld kunnen worden (bijvoorbeeld vanwege de flow van het registratieproces). De e-mailmeldingen staan standaard ingeschakeld. Ook kun je de inhoud van de meldingen aanpassen.
Klik rechts naast de meldingssoort op Wijzig template. Vervolgens kun je de template-taal (standaard hetzelfde als de bedrijfstaal), het onderwerp van de mail en de titel (de koptekst in de mail zelf) aanpassen. Daaronder zie je een Voorbeeld van hoe de mail er in de huidige staat uitziet. Klik op Editor om de tekst van de mail aan te passen. Klik onderin op Opslaan.
De kleuren van Safebay kun je naar wens aanpassen, je kunt bijvoorbeeld de kleuren van jouw organisatie gebruiken. Dit is overigens alleen zichtbaar voor jouw collega’s.
Bovenin zie je drie kant-en-klare thema’s die je kunt gebruiken. Daaronder zie je de aanpasbare kleuren. De ‘achtergrondkleur’ is de ‘vaste’ kleur van het onderdeel, de ‘hover’ kleur is de kleur die een onderdeel heeft als je er met de muis overheen gaat en de ‘selecteer’ kleur is de kleur die een onderdeel krijgt wanneer je het geselecteerd hebt (bijvoorbeeld in het linker menu). Helemaal onderin zie je de door jou gekozen kleuren in een voorbeeld. Zo kun je, terwijl je je kleuren kiest, alvast zien hoe het eruit komt te zien.
Klik op Verwijder thema om weer terug te keren naar de standaard kleurinstellingen van Safebay.
Een ‘fallback-taal’ betekent dat de gebruikers in jouw organisatie de systeemmails van Safebay in meerdere talen ontvangen (Nederlands, Engels, Spaans en Duits). Ze ontvangen dan nog steeds maar één mail per keer, met daarin hetzelfde bericht in de verschillende talen. Het begint altijd met de standaardtaal van jouw organisatie. Dit kan handig zijn als er mensen met diverse achtergronden werken, die de standaardtaal mogelijk niet volledig beheersen.
Deze instelling geldt alleen voor de systeemmails van Safebay binnen jouw organisatie.
Blijft de Desktopclient of de Edge-browserclient hangen in Windows 10? Dan kan het helpen om de volgende Windows-services uit te schakelen:
Deze services zijn niet belangrijk voor het functioneren van Windows, maar zijn voor Microsoft om gegevens te verzamelen.
Om de genoemde Windows-services uit te schakelen:
Er wordt een overzicht met alle services geladen.
Voor gevorderde Windows-gebruikers (zoals systeembeheerders) is het misschien gemakkelijker om de vier genoemde services uit te schakelen via een Admin-commandprompt. Je kunt hiervoor het onderstaande knippen en plakken:
sc stop CDPSvc
sc config CDPSvc start=Disabled
sc stop DiagTrack
sc config DiagTrack start=Disabled
sc stop debugregsvc
sc config debugregsvc start=Disabled
sc stop dmwappushservice
sc config dmwappushservice start=Disabled
Als de desktop client (voor Windows of MacOS) vastloopt wanneer je hem probeert op te starten of probeert te installeren, kun je dit oplossen door de volgende mappen te verwijderen van je computer:
C:\Users\<gebruikersnaam>\AppData\Local\safebay
C:\Users\<gebruikersnaam>\AppData\Roaming\safebay
Vervang hier, uiteraard, <gebruikersnaam> met je eigen gebruikersnaam (zonder de haakjes).
Als het niet mogelijk is om deze mappen weg te gooien, dan kun je via je Taakbeheer alle safebay.exe processen afsluiten. Werkt dit nog steeds niet? Herstart dan je computer en probeer het nogmaals.
Jouw adviseur vindt de veiligheid van jouw vertrouwelijke documenten, gegevens en privacy erg belangrijk. Hij is daarin ook gebonden aan strenge wet- en regelgeving. Safebay is een veilig alternatief voor veelgebruikte messengers, zoals Whatsapp of e-mail, en voldoet aan alle wettelijke eisen. Wil je weten waarom Safebay zo veilig is? Kijk dan eens naar deze korte video.
Safebay is een veilige oplossing:
Alle dienstverleners binnen de financiële sector kunnen Safebay gebruiken. Denk daarbij aan verzekeringsadviseurs, hypotheekadviseurs, pensioenadviseurs, notarissen, makelaars, enzovoorts. Zij kunnen particulieren uitnodigen voor Safebay. Als particulier kun je Safebay dus alleen gebruiken als je daarvoor een uitnodiging hebt ontvangen.
Ook derde partijen kunnen Safebay gebruiken, bijvoorbeeld taxateurs of werkgevers, om bepaalde documenten aan te leveren.
Het verdienmodel van Safebay is niet gebaseerd op het bezitten van persoonlijke data. Juist niet.
Als je bent uitgenodigd door een financieel dienstverlener om Safebay te gebruiken, heb je een ‘customer account’. Voor jou is het gebruik van Safebay gratis (exclusief de datakosten die de telecomaanbieder rekent voor het gebruik van mobiele data). Jouw financieel dienstverlener betaalt voor jouw gebruik, omdat hij jouw privacy belangrijk vindt.
Als je als dienstverleners Safebay gebruikt, heb je een betaald contract en een ‘business account’. Hieraan zijn wel kosten verbonden. Indirect betaal je als dienstverlener dus voor jouw klanten, om hun privacy te beschermen en om informatie-uitwisseling te vergemakkelijken.
Voor dienstverleners kost het gebruik van Safebay €4,99 per gebruiker per maand. Daarnaast betaal €0,0025 per verzonden bericht. Aan het gebruik van chatbots en blockchain zijn extra kosten verbonden.
Je kunt Safebay eerst samen met één collega gratis proberen. Wil je weten wat de verschillen zijn tussen onze pakketten? Bekijk dan de pakketvergelijker op deze pagina.
Ben jij dienstverlener en heb je interesse in Safebay of wil je meer weten over de kosten en mogelijkheden van chatbots en blockchain? Neem contact met ons via dit formulier.
Safebay doet helemaal niets met jouw gegevens, dat beloven we! Alles wat je via Safebay uitwisselt, is versleuteld en onleesbaar voor ons. Wij hebben als softwarebedrijf geen enkel belang bij jouw gegevens, omdat jouw dienstverlener ons betaalt voor het gebruik van Safebay. Natuurlijk kan de ontvanger jouw berichten of documenten wel zien of lezen. Dat is in de meeste gevallen jouw adviseur en hij of zij zal de gegevens gebruiken voor zijn/haar dienstverlening aan jou.
Safebay is een product van ANVA B.V., gevestigd in Amersfoort. ANVA is al meer dan 40 jaar softwareleverancier van administratiesoftware voor de financiële branche. Misschien gebruikt jouw adviseur onze software, om de producten en diensten die jij bij hem afneemt te administreren. Maar dat hoeft niet. Safebay staat namelijk los van de ANVA-software.
Safebay is ontstaan omdat veel van ANVA’s gebruikers veilig willen communiceren en gegevens uitwisselen, binnen de regels en wetten die bijvoorbeeld onze privacy bewaken. Omdat ANVA beschikt over de kennis en expertise die nodig is om dergelijke software te maken, voorzien wij met Safebay in deze belangrijke behoefte. Wil je meer weten over ANVA? Kijk dan eens op anva.nl.
Heb je een customer account? Ofwel: ben je door bijvoorbeeld je financieel adviseur uitgenodigd om Safebay te gebruiken? Stel dan je vraag of verzoek aan de adviseur of dienstverlener die jou heeft uitgenodigd om Safebay te gebruiken. Als hij of zij jouw vraag niet kan beantwoorden, kan hij of zij contact met ons opnemen.
Zie ook: Hoe kom ik in contact met Safebay? (business account).
Heb je een business account? Ofwel: heb je een contract met ANVA bv voor het gebruik van Safebay? Dan kun je vragen, meldingen of verzoeken doorgeven via ons ANVA Support-platform: support.anva.nl.
Heb je interesse in het afnemen van business accounts, chatbots of blockchain? Dan kun je daarvoor ons aanvraagformulier gebruiken.
Zie ook: Hoe kom ik in contact met Safebay? (customer account).
In principe kan iedere gebruiker uitgenodigd worden door andere gebruikers, ook als die tot andere organisaties behoren. Afhankelijk van hoe je Safebay wilt inzetten, kun je er ook voor kiezen dat medewerkers alleen door collega’s gecontacteerd mogen worden.
Kies onder Toegankelijkheid in de messenger hoe ‘openbaar’ je bedrijf is via Safebay.
Voor Android-toestellen kun je als volgt instellen dat een pincode op de smartphone voor alle medewerkers verplicht is:
Je kunt als volgt instellen dat collega’s alleen uitgenodigd mogen worden op goedgekeurde domeinnamen:
Wil je documenten of afspraken met je klant wegschrijven in de blockchain? Dit kan binnen Safebay.
Safebay kan worden uitgebreid met twee onderdelen, namelijk blockchain en chatbots. De app is ‘blockchain-ready’. Daarnaast is er een chatbot geïntegreerd, die de klant begeleidt tijdens de customer journey. Deze inrichting van deze chatbot geven wij samen met Eerstestap.nl vorm. Documenten en overeenkomsten kan de chatbot dan op basis van het ‘gesprek’ samenstellen en vastleggen in die blockchain. De mogelijkheden zijn zeer uiteenlopend. Zo kan de chatbot de eerste inventarisatie bij een adviesgesprek voor zijn rekening nemen, of juist ingezet worden voor het automatisch behandelen van de slotvragen.
We vertellen je er graag meer over. Maak je interesse kenbaar via het formulier op www.safebay.nl/aanvragen.
U kunt als volgt instellen dat tweefactor-authenticatie verplicht is:
Zie ook: Tweefactor-authenticatie (extra beveiliging desktop of browser).
Bovenin iedere bedrijfsconversatie kun je een disclaimer plaatsen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan informatie met betrekking tot aansprakelijkheid. Deze disclaimer zie je aan het begin van iedere conversatie.
Vul onder Disclaimer van het bedrijf de benodigde tekst in en klik op Opslaan.
Als je bij een internationale organisatie werkt, kan het een goed idee zijn om je disclaimer in meerdere talen op te stellen.
Je kunt als volgt toestaan dat medewerkers in jouw organisatie chatgesprekken mogen downloaden als pdf. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn voor dossiervorming.
Zie ook: Chatgesprek bewaren in een dossier.
Een kunt als volgt instellen dat een gebruiker binnen uw organisatie een melding krijgt als zijn account nog niet geverifieerd is. Door alleen met geverifieerde accounts te werken, weten uw klanten zeker met wie ze in contact zijn.
Zie ook: Een klant uitnodigen om zijn account te verifiëren.
Waarschijnlijk heb je tijdens het inloggen te vaak een verkeerd wachtwoord ingevuld, probeer het dan over 10 minuten opnieuw. Controleer daarbij even of je Caps Lock niet aan staat. Als je je wachtwoord bent vergeten, kun je deze ook opnieuw instellen.
Safebay kan op verzoek geïntegreerd worden met andere softwarepakketten. Als dit voor jou van toepassing is, vragen we je om een machtiging. Een overzicht van die machtigingen vind je hier. Je kunt een machtiging intrekken als je geen gegevens meer wilt delen:
eHerkenning is een verificatiedienst waarmee je de identiteit van jouw bedrijf vaststelt. Zo weet jouw gesprekspartner in Safebay dat de organisatie namens wie je praat, ook daadwerkelijk bestaat. Voor jouw klanten is dat heel belangrijk! Safebay verwacht van jouw organisatie dat jullie dit regelen zodra je met Safebay gaat werken.
Bij deze profielfoto zijn zowel de persoon als de organisatie geïdentificeerd: .
Om eHerkenning in Safebay in te stellen, moet je het eerst aanvragen bij een erkende leverancier.
LET OP Je hebt voor Safebay minstens eHerkenning niveau 3 nodig. Dat niveau houdt in dat je in Safebay moet inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord, aangevuld met een pincode (via een token) of een sms.
Voor meer informatie over eHerkenning niveau3, zie www.eherkenning.nl.
Voor meer informatie over het instellen van veilig inloggen in Safebay, zie: Hoe kan ik mijn account nog beter beveiligen?.
Om eHerkenning in Safebay aan te zetten (dat kan alleen door een beheerder):
Via Safebay kun je belangrijke transacties doen en vertrouwelijke informatie uitwisselen. Dan wil je graag zeker weten dat je met de juiste persoon of het juiste bedrijf in gesprek bent. Daarom kun je met een betaald business account iemand altijd een verzoek doen om zich te identificeren. Niet alleen een persoon kan zich identificeren, maar ook de organisatie waarvoor iemand werkt. Zonder identificatie is bijvoorbeeld een digitale handtekening in Safebay niet mogelijk.
Aan het oranje uitroepteken bij de foto kun je zien dat er nog geen identiteitsverificatie is voor de persoon of de organisatie. Een blauw vinkje
betekent dat een persoon en/of organisatie zich wel geïdentificeerd heeft.
In de proefversie van Safebay is identificatie niet mogelijk.
Om jouw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) in. Hiermee kunnen wij informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen onze website volgen. Met deze informatie passen wij mogelijk content aan jouw interesses en profiel aan en kunnen we de werking van de site verbeteren.